Merkcampagne
Kordaat

Kordaat, dat ben je, dat drink je

Nederlandse bierdrinkers zijn nogal A-merkgevoelig én merkvast, Maar Lidl verkoopt geen A-merken. De supermarkt komt daarom met een gedurfd aanvalsplan: het gaat een eigen biermerk op de markt zetten, dat niet onderdoet voor de gevestigde A-merken: Kordaat.

Over Lidl
Lidl is een van oorsprong Duitse keten van supermarkten in het discountsegment. De supermarktketen is actief in een groot deel van Europa, met meer dan 11.000 winkels in meer dan 23 landen.
Wat hebben we gedaan?
Nieuw logo, nieuwe huisstijl, nieuw campagnegrid.

Type campagne
#360
#merk

Case overzicht

Een campagne met een dikke knipoog

UITDAGING

OPLOSSING

RESULTATEN

Nederlandse bierdrinkers zijn nogal A-merkgevoelig én merkvast, Maar Lidl verkoopt geen A-merken. De supermarkt komt daarom met een gedurfd aanvalsplan: het gaat een eigen biermerk op de markt zetten, dat niet onderdoet voor de gevestigde A-merken: Kordaat.

‘Kordaat, dat ben je, dat drink je.’ Een campagne gericht op kordate mannen. Mannen zijn immers de grootste doelgroep. Echter de grote biermerken focussen zich momenteel niet op dit domein. In deze geëmancipeerde tijden brengen we de positionering natuurlijk wel met een dikke knipoog. We zien verschillende mannen geportretteerd als ware helden, terwijl ze vrij simpele klusjes in en om het huis klaren. Na afloop drinken ze een welverdiend glas Kordaat.

De campagne slaat in als een bom. Na 3 weken campagne is de naamsbekendheid 78%. Kordaat vliegt dan ook de winkel uit. En dat zonder te kannibaliseren. Lidl’s aandeel in de pilsmarkt stijgt met maar liefst 23%. Ongekende resultaten voor een retailer.