PR campagne
Free a Girl

Wereldwijde campagne

Free a Girl bestrijdt seksuele uitbuiting van kinderen en zet zich in om deze meisjes te redden uit de handen van mensenhandelaren. In de campagne doneren vrouwen wereldwijd letterlijk hun stem. Hiermee moedigen ze meisjes aan om aangifte te doen, zich uit te spreken over de misdaden die tegen hen zijn gepleegd én te strijden voor gerechtigheid.

Over Free a Girl
Free a Girl streeft een wereld na zonder commerciële seksuele exploitatie van kinderen. Door slachtoffers directe hulp te bieden en straffeloosheid aan te pakken.
Wat hebben we gedaan?
PR, audio petitie, social video.
De eerste audio-petitie

Na het succes van de School for Justice in India is Free a Girl een school gestart in Nepal. Renuka, één van de meisjes gered uit een illegaal bordeel, studeert er rechten. Maar zelfs zij durft geen aangifte te doen. De actie Voice for Justice roept vrouwen op hun stem te doneren. Bekende ambassadeurs als Nobelprijswinnares Nadia Mourad en actrice Famke Janssen geven het goede voorbeeld door op freeagirl.com/voiceforjustice Renuka’s verhaal in spreken. Alle aparte geluidsopnames worden in een studio gesmeed tot een collectieve aanklacht – de eerste audio-petitie ooit voor zover wij weten.

Voice for Justice_casefilm_klein.mov

Type campagne
#PR
#Social
#Maatschappelijk

Case overzicht

Voice for Justice

UITDAGING

OPLOSSING

RESULTATEN

De uitdaging was een campagne te bedenken die meisjes aanmoedigt om aangifte te doen, zich uit te spreken over de misdaden die tegen hen zijn gepleegd én waarmee tegelijkertijd de strijd van Free a Girl tegen kinderprostitutie overgebracht kan worden.
Slechts één procent van de daders wordt daadwerkelijk gestraft. Weinig meisjes durven namelijk een aanklacht in te dienen uit angst voor wraak of schaamte.

Een collectieve aanklacht als een symbool voor solidariteit en support van vrouwen over de hele wereld. De gezamenlijke audio petitie geeft de slachtoffers namelijk letterlijk en figuurlijk een stem.
Tegelijkertijd is het vertellen van het persoonlijke verhaal van Renuka een prachtige manier om het onderwerp en het werk van Free a Girl en de School for Justice onder de aandacht brengen.

De campagne krijgt wereldwijde pr-aandacht (inclusief een item in Newsweek en op Al Jazeera), met een ingeschat bereik van 1.1 biljoen contacten via social kanalen en PR. En dat zonder mediabudget!

Er zijn extra donaties opgehaald, maar het allerbelangrijkste:
Renuka is naar de politie gegaan om zelf aangifte te doen van haar eigen case.