Maatschappelijke campagne
SIRE

#DOESLIEF

De feiten spreken voor zich: 146.710 scheldtweets met het woord kanker erin, 8% van de OV-medewerkers worden jaarlijks bespuugd en ga zo maar door.

Het toenemende a-sociale gedrag in Nederland vormt een grote ergernis. Reden voor SIRE om dit onderwerp op de agenda te zetten.

Het antwoord hierop is de ontwapenende aansporing #DOESLIEF.
Een nieuw woord dat massaal wordt omarmd en dat in combinatie met een slimme media- en PR aanpak zorgt voor de meest succesvolle SIRE campagne ooit!

Over SIRE
Met haar campagnes wil SIRE mensen wakker schudden, aanzetten tot nadenken, het debat aanjagen en mensen in beweging krijgen. Om Nederland een beetje mooier (liever) en in dit geval ‘aardiger’ te maken. .
Wat hebben we gedaan?
Introductie van #DOESLIEF: een positief en laagdrempelig handelingsperspectief aangejaagd met een volledig geintegreerde campagne.
Een nieuw woord

Nederlanders vinden dat we steeds onaardiger zijn tegen elkaar zijn. Reden voor SIRE om dit onderwerp weer op de agenda te zetten. Maar hoe zorg je ervoor dat er dan ook wat gebeurt? #DOESLIEF, een nieuw woord, is het unieke antwoord dat massaal wordt omarmd. Een campagneconcept dat zowel bewustwording als een positief en laagdrempelig handelingsperspectief combineert.

Doeslief-key-visual.jpg

Type campagne
#maatschappelijk
#PR
#social
#360

Case overzicht

Beste SIRE campagne ooit

UITDAGING

OPLOSSING

RESULTATEN

Met haar campagnes wil SIRE mensen wakker schudden, aanzetten tot nadenken, het debat aanjagen en mensen in beweging krijgen. Om Nederland een beetje mooier (liever) en in het geval van deze campagne Nederland een beetje ‘aardiger’ te maken.

Nederlanders vinden dat we steeds onaardiger zijn tegen elkaar zijn. Reden voor SIRE om dit onderwerp weer op de agenda te zetten.

Maar hoe zorg je ervoor dat er dan ook wat gebeurt? #DOESLIEF, een nieuw woord, is het unieke antwoord dat massaal wordt omarmd.

Een campagneconcept dat zowel bewustwording als een positief en laagdrempelig handelingsperspectief combineert. De neutrale feiten over onaardig gedrag, gevolgd door de ontwapenende aansporing DOESLIEF en een slimme media- en PR aanpak zorgen voor de succesvolste SIRE campagne ooit in termen van free publicity en publieksdeelname.

Met #DOESLIEF hebben we een nieuw sympathiek begrip toegevoegd aan de Nederlandse taal en een laagdrempelig handvat aangereikt voor gebruik in het sociale verkeer. Zelden zal het zijn voorgekomen dat een begrip uit een reclamecampagne zo snel zo massaal wordt overgenomen door het publiek. Niet voor niets staat het in de top 10 van meest gebruikte reclameslogans op social media.

Tot op de dag van vandaag gebruiken mensen het om anderen aan te sporen om zich aardiger te gedragen en laten mensen zich corrigeren als ze zelf onaardig zijn, zonder meteen in de gordijnen te vliegen.

De positieve gedragsintentie die de campagne heeft teweeggebracht is ongekend. Zeker als we bedenken dat ‘onaardig zijn’ normaal iets is dat we vooral anderen toedichten.