Activatie & PR
MSD x KiKa

De Berentribune

Als gevolg van Corona mist Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) donaties. Geneesmiddelenbedrijf MSD en jarenlange partner van KiKa trekt zich dit lot aan. Met een opvallende actie vragen ze gezamenlijk aandacht voor kinderen met kanker om zo extra donaties binnen te halen. Tegelijkertijd voor MSD een kans om zichtbaarheid te geven aan de langlopende samenwerking met KiKa en zo ook hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen.

Over MSD en KiKa
Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) zet zich in voor het vergroten van de overlevingskans van kinderen met kanker. MSD zet zich als grootste geneesmiddelenbedrijf in Nederland ook in tegen kanker en neemt daarin ook breder haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Wat hebben we gedaan?
PR, activatie, social

De campagne

Door de Coronamaatregelen is het in 2020 voor goede doelen en dus ook voor KiKa amper mogelijk om fondsenwervende evenementen te organiseren. Het profvoetbal is hervat, maar de stadions blijven leeg. Treurig, maar ook een uitgelezen kans voor KiKa en MSD om samen met sc Heerenveen (ook langlopende partner van KiKa) een opvallende actie te initiëren: MSD schenkt 15.000 KiKaberen (gelijk aan het aantal kinderen dat in Nederland met kanker in aanraking is gekomen), voor de gelegenheid getransformeerd tot sc Heerenveen-fans, inclusief clubshirt. De hele tribune wordt gevuld met deze speciale beren die worden verkocht via de website van KiKa. De totale opbrengst komt ten goede aan KiKa.

Type campagne
#PR #activatie #social

Case overzicht

MSD x KiKa worden wereldnieuws

UITDAGING

OPLOSSING

RESULTATEN

Als gevolg van Corona mist Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) donaties. Geneesmiddelenbedrijf MSD en jarenlange partner van KiKa trekt zich dit lot aan. Met een opvallende actie vragen ze gezamenlijk aandacht voor kinderen met kanker om zo extra donaties binnen te halen. Tegelijkertijd voor MSD een kans om zichtbaarheid te geven aan de langlopende samenwerking met KiKa en zo ook hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen.

MSD schenkt 15.000 KiKaberen (gelijk aan het aantal kinderen dat in Nederland met kanker in aanraking is gekomen), voor de gelegenheid getransformeerd tot sc Heerenveen-fans, inclusief clubshirt. De hele tribune wordt gevuld met deze speciale beren die worden verkocht via de website van KiKa. De totale opbrengst komt ten goede aan KiKa.
Via impactvolle campagnevideo’s komen de beren als echte Heerenveensupporters tot leven. Deze video’s worden gedeeld via de social kanalen van KiKa, MSD en sc Heerenveen.

De actie heeft op het juiste moment ingespeeld op het heersende sentiment: het gemis van het bijwonen van voetbalwedstrijden, de urgentie om geld in te zamelen voor het goede doel en de aaibaarheid van de beren als voetbalfans. Door de inzet van PR en met een item op CNN Live gaat de actie de hele wereld over. Met als kers op de taart het enorme bedrag voor KiKa van meer dan drie ton.